مقررات جدید قانون مالیات در قبرس شمالی

مالیات در قبرس شمالی

مالیات تقریباً برای هر شخصی، صرف نظر از کشور محل سکونت، امری رایج است. در عین حال، هر ایالت با قوانین منحصر به فرد خود و به ویژه سیستم مالیاتی متمایز می‌شود که دانستن اصول اولیه آن کشورها مانند آشنایی با قوانین مالیات در قبرس شمالی،  به داشتن زندگی آرام در آن کشور کمک زیادی می‌کند.

اگر به دنبال مکانی برای زندگی هستید که مالیات‌ کمی داشته باشد، قبرس‌ شمالی‌ ممکن است انتخاب مناسبی برای شما باشد. سیستم مالیاتی‌ در قبرس شمالی برای تشویق سرمایه گذاری و توسعه با ارائه معافیت‌های مالیاتی برای مهاجران طراحی شده است. در ادامه، قبرس شزوما شما را با انواع مالیات‌ و قوانین مرتبط با آن در قبرس شمالی آشنا می‌کند.

سیستم مالیاتی قبرس شمالی چگونه است؟

در سال 1974 جزیره زیبای قبرس در دریای مدیترانه به دو ایالت جمهوری قبرس و جمهوری ترک قبرس شمالی تقسیم شد. امروزه تنها ترکیه، استقلال جمهوری TRNC را به رسمیت می‌شناسد. سیستم مالیاتی TRNC و مالیات در قبرس شمالی از انواع مختلف مستقیم و غیر مستقیم تشکیل شده است. همه شهروندان بخش شمالی جزیره، مالیات بر درآمد می‌پردازند. دولت از نرخ‌های مالیاتی تصاعدی استفاده می‌کند، یعنی افرادی که سطح درآمد بالایی دارند نسبت به افرادی که درآمد کمتری دریافت می‌کنند، مالیات بیشتری می‌پردازند.

درآمد کلیه شرکت‌های سرمایه‌ای و سایر شرکت‌های مذکور در قانون مالیات در قبرس شمالی مشمول مالیات شرکت‌ها است. مؤسساتی که مرکز قانونی یا مراکز تجاری آنها در داخل مرزهای TRNC قرار دارد، مشمول مالیات شرکتی با نرخ 15 درصد بر درآمدهای آنها از TRNC و کشورهای خارجی هستند. شرکت‌های خارجی که مرکز قانونی و مراکز تجاری آنها هر دو در مرزهای TRNC نیستند، فقط بر درآمد شرکتی که از TRNC به دست می‌آورند، با نرخ 15 درصد مالیات می‌گیرند.

درآمد حاصل از فعالیت مشاغل با شخصیت حقوقی جداگانه ثبت شده در جمهوری TRNC که به منظور راه اندازی مؤسسه آموزش عالی، خوابگاه دانشجویی، خانه سالمندان یا مرکز بهداشتی درمانی برای آموزش یا خدمات بهداشتی سرمایه گذاری می‌کنند، مشمول مالیات شرکتی به نرخ 1000000000 هستند. همچنین، مالیات شرکت‌ها در دو قسط مساوی یکی در اردیبهشت و دیگری در مهر ماه پرداخت می‌شود.

انواع مالیات در قبرس شمالی

مالیات‌های پایه در قبرس شمالی

هنگام انتخاب مکانی برای سرمایه گذاری سودآور سرمایه خود، سرمایه گذاران خارج از کشور به انواع اصلی کسر مالیات مانند مالیات بر درآمد بر سود، مالیات برای صاحبان املاک و کسرهای اجباری محلی علاقه مند هستند. در این راستا یکی از قابل قبول‌ترین شرایط مالیات در قبرس شمالی نسبت به کشورهای اتحادیه اروپا را مشاهده می‌کنید.

مالیات بر درآمد شخصی

فقط ساکنان مالیاتی جمهوری جزیره، مالیات در قبرس شمالی را می‌پردازند، این اشخاص ویژگی‌های زیر را دارند:


برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 02146088082 تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

  • مقیم مالیاتی فردی معرفی می‌شود که بیش از 183 روز در TRNC بوده است.

علاوه بر این، متقاضیان اقامت مالیاتی خارجیانی هستند که:

  • اقامت بیش از 60 روز در کشور در طول سال مالیاتی دارند.
  • شهروندان شاغل رسمی یا کسانی که سمت‌های مدیریتی در شرکت هایی دارند که مقیم مالیات قبرس هستند.
  • آنها دارای املاک مسکونی در قبرس هستند.
  • بیش از 183 روز در سال در خارج از قبرس زندگی می‌کنند.
  • در ایالت‌های دیگر مالیات نمی‌دهند.

مالیات بر درآمد

شرکت‌های مشخص شده در قانون مالیات بر شرکت‌ها پس از کسر مالیات شرکتی که باید بپردازند مشمول 15 درصد مالیات بر درآمد توزیع نشده شرکت می‌شوند.

نرخ مالیات در قبرس شمالی

مالیات بر املاک قبرس شمالی

مانند هر کشور دیگری، کشور قبرس شمالی نیز مالیات بر معاملات املاک و مستغلات دارد. این مالیات‌ها در زمان‌های مختلف در طول معامله پرداخت می‌شود. با این حال، باید این نکته را بدانید که قوانین مالیات در قبرس شمالی و نرخ‌ها تغییر می‌کنند. خرید ملک در قبرس شمالی شامل پرداخت مالیات و هزینه‌های مختلف است که می‌تواند برای خریدارانی که برای اولین بار خرید می‌کنند گیج کننده باشد. مهم است که از این مالیات‌ها و هزینه‌ها آگاه باشید تا به درستی بودجه بندی کنید و از هر گونه هزینه غیرمنتظره جلوگیری کنید.

مالیات‌های مربوط به خرید ملک در قبرس شمالی

مالیات‌های مربوط به خرید ملک در قبرس شمالی عبارتند از:

مالیات نقل و انتقال

این مالیات در قبرس شمالی یک بار است که در هنگام انتقال ملک از فروشنده به خریدار پرداخت می‌شود. مالیات نقل و انتقال در قبرس شمالی در حال حاضر 4% از قیمت خرید برای املاک تا 85000 پوند و 5% برای املاک با ارزش بالای 85000 پوند تعیین شده است. خرید ملک در قبرس زمانی تکمیل می‌شود که سند مالکیت بر روی خریدار ثبت شود. در روز ثبت مالکیت، اداره ثبت اسناد و املاک، ارزش بازار ملک خریداری شده را برآورد کرده و هزینه نقل و انتقال خریدار را به شرح زیر دریافت خواهد کرد:

در صورت پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، هزینه انتقال به هیچ وجه قابل دریافت نیست. به طور معمول، مالیات بر ارزش افزوده برای املاک جدید قابل پرداخت است. اگر بیش از یک خریدار وجود داشته باشد، قیمت خرید بر تعداد خریداران تقسیم می‌شود و هزینه نقل و انتقال به صورت جداگانه برای خریدار محاسبه می‌شود. سپس هر یک از خریداران دارای 50 درصد تخفیف در هزینه های انتقال منتسب به آن هستند.

انواع مالیات در قبرس شمالی

حق تمبر

 هنگام خرید ملک در قبرس، خریدار معمولاً هزینه تمبر را که باید در قرارداد خرید و اسناد مربوطه اعمال شود، پرداخت می‌کند. اینها به درآمد داخلی یعنی اداره مالیات در قبرس شمالی پرداخت می‌شود. از طرفی، برای  قراردادهای خرید ملک در قبرس، حق تمبر بر روی خرید مندرج در قراردادها در مقیاس زیر محاسبه می‌شود:

  • 5000 یورو اول رایگان و معاف از حق تمبر
  • از 5001 تا 170000 یورو هزینه تمبر 0.15 درصد است، هر مقدار بیش از 170000 یورو 0.2 درصد محاسبه می‌شود.

وکالت نامه

اکثر خریداران و همچنین فروشندگان املاک به وکلا وکالت می‌دهند تا در هر لحظه از معامله به آنها اجازه حضور در خارج از کشور را بدهند و از مراجعه‌های متعدد به مراجع برای امضای فرم‌های لازم خودداری کنند. یک وکالتنامه نیز باید مهر شود. حق تمبر وکالت عمومی 6 یورو و حق تمبر وکالت خاص (که به عنوان وکالتنامه محدود یا خاص نیز گفته می‌شود) 2 یورو است.

بنابراین باید گفت که این مالیات در قبرس شمالی یک بار است که هنگام امضای قرارداد فروش پرداخت می‌شود. حق تمبر در قبرس شمالی در حال حاضر 0.5٪ از قیمت خرید تعیین شده است.

مالیات بر دارایی

 مالیات بر دارایی مالیات سالانه‌ای است که بر اساس ارزش ملک تعیین می‌شود. نرخ این مالیات در قبرس شمالی در حال حاضر 0.1٪ از ارزش ملک در سال است.

مالیات بر عایدی سرمایه در قبرس

‌مالیات بر ارزش افزوده (VAT)

مالیات بر ارزش افزوده (VAT) در سال 1996 به عنوان مالیات بر مصرف اجرایی شد. این مالیات، مالیاتی است که از فروش کالاها و خدمات از جمله دارایی اخذ می‌شود. مالیات بر ارزش افزوده (VAT) با نرخ 19 درصد فقط برای قیمت خرید املاک جدید اعمال می شود. با این حال، این میزان مالیات در قبرس شمالی ممکن است به 5٪ کاهش یابد، مشروط بر اینکه ملک به عنوان اقامتگاه اصلی و دائمی متقاضی تحت شرایط زیر مورد استفاده قرار گیرد:

  • ارائه درخواست همراه با مدارک مرتبط؛
  • ملک باید به عنوان محل اصلی و دائمی اقامت استفاده شود و متقاضی ملک دیگری که به عنوان اقامتگاه اصلی در جمهوری قبرس استفاده می‌شود، نداشته باشند.
  • نرخ کاهش یافته 5% فقط در 200 متر مربع اول اعمال می‌شود و مساحتی بیش از 200 متر مربع اول دارای نرخ استاندارد مالیات بر ارزش افزوده 19% است.
  • مالیات بر ارزش افزوده فقط برای املاک جدید پرداخت می‌شود و معمولاً برای املاک قدیمی‌تر و فروش مجدد اعمال نمی‌شود. بدیهی است قبل از امضای قرارداد حتما سوال کنید.

هزینه‌های حقوقی

هزینه‌های حقوقی، همان هزینه‌های خدمات وکیل در هنگام خرید ملک است. این هزینه‌ها بسته به وکیل و پیچیدگی معامله می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه‌های بانکی

هنگام تامین مالی خرید ملک خود با وام مسکن، ممکن است نیاز به پرداخت هزینه‌های بانکی مختلف مانند هزینه‌های درخواست و هزینه‌های ارزیابی داشته باشید. توجه به این نکته مهم است که هزینه‌ها و مالیات در قبرس شمالی ممکن است هر از گاهی تغییر کند، بنابراین همیشه بهتر است با یک وکیل مشورت کنید یا برای دریافت به روزترین اطلاعات با ما تماس بگیرید.

‌مالیات‌ املاک‌ در قبرس‌ شمالی‌

مالیات املاک در قبرس شمالی

به طور کلی، مالیات املاک در قبرس شمالی به شرح زیر است:

  • املاک جدید در قبرس شمالی در زمان انتقال مالکیت 15٪ مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند.
  • مالیات بر خرید 3 درصد از انتقال عنوان ملک اخذ می‌شود و مبنای آن ارزش ثبتی ملک است.
  • مالیات شورای محلی 1% از 3% به بلدیه (شورای محلی) قابل پرداخت است.
  • هیچ مالیات بر عایدی سرمایه در قبرس شمالی برای خریداران ملک وجود ندارد.

اگر برای اولین بار ملک را می‌فروشید، طبق قوانین مالیات در قبرس شمالی، مجدداً از مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستید. طبق مالیات بر عایدی سرمایه، هر فرد یا خانوار یک بار در طول عمر بابت فروش یک ملک یا زمین از مالیات بر عایدی سرمایه معاف می‌شود، مشروط بر اینکه کمتر از یک DONUM باشد. اگر اولین بار فروشنده ملک نیستید. مالیات بر عایدی سرمایه داخلی یا خارجی در قبرس شمالی با نرخ 3.5 درصد برای فروش ملک قابل اعمال بوده اما این مالیات تنها برای حداکثر فروش 3  ملک در سال معتبر است.

مالیات بر املاک برای صاحبان املاک در قبرس

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات می‌تواند راهی عالی برای ایجاد درآمد و ثروت در دراز مدت باشد. با این حال، در نظر گرفتن پیامدهای مالیاتی هنگام سرمایه گذاری در املاک مهم است. مالیات در قبرس شمالی در انواع وجود دارد که صاحبان املاک و سرمایه گذاران باید از آنها آگاه باشند. برخی از این مالیات‌ها عبارتند از:

مالیات ارزش افزوده در قبرس

  1. مالیات بر اموال غیرمنقول (I.P.T.)

این مالیات بر دارایی در قبرس تا پایان سال 2016 توسط صاحبان املاک برای درآمد داخلی پرداخت می‌شد. از سال 2017، این مالیات لغو شده و هرکسی که قبل از سال 2017 در قبرس مالکیت داشته باشد همچنان موظف به پرداخت مالیات در قبرس شمالی است. I.P.T. بر اساس ارزش بازار ملک محاسبه شده و برای هر مالک اعمال می‌شود نه برای هر ملک.

  1. مقامات محلی: مالیات‌ها و نرخ‌ها

املاک قبرس در حوزه قضایی شهرداری یا شورای روستا قرار خواهند گرفت. مالیات و نرخ املاک قبرس بسته به اینکه ملک در کدام شهرداری/شورایی قرار دارد متفاوت است. ‌مالیات شهرداری / شورای روستا در قبرس تقریباً بین 90 تا 300 یورو در سال بسته به اندازه ملک متغیر است. ‌مالیات در قبرس شمالی معمولاً مستلزم فاضلاب، جمع آوری زباله، روشنایی خیابان و سایر هزینه‌های محلی است.

مالیات اولیه آب و برق به مصرفی که انجام می‌دهید بستگی دارد، معمولاً بر اساس خوانش کنتور تعیین می‌شود. تمام قبوض برق توسط اداره برق قبرس (E.A.C.) و قبوض آب معمولاً توسط شهرداری یا شورای روستا صادر می‌شود.

  1. مالیات تعمیر و نگهداری

این نوع هزینه‌های املاکی به هزینه‌های یک مجموعه واحد با خانه‌های مشترک اشاره دارد. آنها معمولاً یا مستقیماً توسط خود ساکنان (توسط کمیته مدیریت مجتمع) مدیریت شده یا به شرکت‌های مدیریت املاک واگذار می‌شوند که به طور خاص با تعمیر و نگهداری مجتمع سروکار دارند. هزینه‌های مخارج عمومی بسته به موقعیت مکانی، اندازه ملک و شرکت مدیریت منطقه اشتراکی بسیار متفاوت است.

مالیات‌ در قبرس‌

  1. مالیات بر ارث

اگر نگران نحوه مالیات بر اموال پس از مرگ هستید، لازم نیست نگران باشید. مالیات بر ارث در قبرس از اول ژانویه 2000 لغو شده است.

مالیات بر املاک قبرس برای فروشندگان ملک

‌مالیات های بر املاک قبرس برای فروشندگان ملک عبارتند از:

  1. مالیات بر عایدی سرمایه (CGT)

اگر ملک خود را در قبرس شمالی بفروشید و سود کسب کنید، باید مالیات بر عایدی سرمایه را بر این سود بپردازید. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در قبرس شمالی در حال حاضر 20 درصد تعیین شده است، اما این نرخ ممکن بوده بسته به ارزش ملک و مدت زمان مالکیت متفاوت باشد.

  1. هزینه‌های ارائه مدارک لازم به خریدار

به طور معمول، فروشنده ملک باید موارد زیر را به خریدار ارائه دهد:

  • جستجوی ثبت اسناد زمین (برای وام مسکن یا هزینه‌های دیگر): حدود بین 10 تا 50 یورو
  • کپی از نقشه‌های معماری و سایت و قراردادهای قبلی قابل دریافت از اداره ثبت اسناد: 5 تا 40 یورو
  • ارائه وکالتنامه عمومی: 50 یورو
  1. مالیات پاکیزگی

مالیات پاکیزگی یکی از انواع مالیات در قبرس شمالی است که شامل: جمع آوری زباله و تمیز کردن منطقه محلی، جاده‌ها و نگهداری از فضاهای سبز است. مبلغ این مالیات ثابت بوده و به آپارتمان یا ساختمان مسکونی بستگی ندارد و 100 لیر است.

مالیات در قبرس شمالی

  1. خدمات و هزینه‌های اضافی مشمول مالیات در قبرس شمالی

این نوع هزینه‌ها، هزینه‌های معمولی پرداخت شده توسط یک مشاور املاک و یک وکیل است. هزینه کارگزاران املاک ثبت شده و تنظیم شده در حال حاضر 5 درصد به اضافه V.A.T محدود شده است. هزینه‌های حقوقی معاملات ملکی بین فروشنده و وکیل توافق می‌شود و معمولاً مبلغی ثابت است. علاوه بر این، قانون، فروشندگان را موظف کرده است که گواهی انرژی ملک در حال فروش را به خریدار ارائه کنند. هزینه این کار بین 300 تا 500 یورو متغیر است.

  1. 0.4% مالیات بر فروش برای حمایت از مسکن برای پناهندگان قبرسی

در نوامبر 2022، دولت قبرس برای حمایت از مسکن پناهندگان قبرسی که پس از تهاجم ترکیه جابجا شده بودند، مالیات 0.4 درصدی بر فروش املاک قبرس را که باید توسط فروشنده پرداخت شود، اعلام کرد. مالیات در قبرس شمالی 0.4% شامل فروش مستقیم املاک در قبرس و همچنین فروش سهام در شرکت‌هایی می‌شود که (چه به طور مستقیم یا غیر مستقیم) دارای ملک در قبرس هستند.

سازمان مالیاتی قبرس اعلام کرده است که این مالیات در قبرس شمالی از 22 فوریه 2021 دارای اثر ماسبق بوده اما به دلیل مشکلات اجرایی، متذکر شده است که در مرحله بعد دستورالعملی را برای پرداخت مالیات برای تراکنش‌هایی که از آن زمان به پایان رسیده و تا پایان تاریخ انجام شده است، صادر خواهد کرد. بنابراین، 18 نوامبر 2022. برای تراکنش‌هایی که بعد از 18 نوامبر 2022 تکمیل می‌شوند، قوانین جدیدی منتشر شده است.

مالیات بر درآمد اجاره‌ ملک

وقتی صحبت از درآمد اجاره ملک به میان می‌آید، صاحبان املاک در قبرس شمالی مشمول مالیات بر درآمد اجاره‌ ملکی هستند که ایجاد می‌کنند. نرخ مالیات بر درآمد اجاره ملک از 15% تا 35% بسته به میزان درآمد بدست آمده متغیر است.

مالیات‌ قبرس‌ شمالی‌

سخن پایانی

قبرس به عنوان کشوری با مالیات کم و قوانین مالیاتی قابل توجه، برای مهاجران و مشاغل شناخته می‌شود اما به طور رسمی بهشت ​​مالیاتی در نظر گرفته نمی‌شود. لازم به ذکر است که قبرس‌ شمالی‌ با کشورهای مختلف از جمله انگلیس، ترکیه و روسیه معاهده مالیات‌ مضاعف امضا کرده است. هدف این توافقنامه‌ها اجتناب از پرداخت مضاعف مالیات در قبرس شمالی و تضمین عدم مشمولیت دوبار مالیات بر درآمد یکسان از سرمایه گذاران است.

در نتیجه، در نظر گرفتن پیامدهای مالیاتی هنگام سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در قبرس شمالی مهم است. صاحبان املاک مشمول مالیات بر دارایی، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر ارزش افزوده برای املاک جدید و مالیات بر درآمد اجاره ملک هستند. با درک این مالیات‌ها و نرخ‌های آن، سرمایه گذاران می‌توانند تصمیمات آگاهانه بگیرند و بازده سرمایه خود را به حداکثر برسانند. همکاری با یک مشاور مالیاتی نیز می‌تواند برای شناخت سیستم مالیاتی در قبرس شمالی مفید باشد.


واحدهای آماده فروش قبرس شمالی

خرید آپارتمان در قبرس شمالی

واحد سوئیت استودیو فلت لانگ بیچ

خرید آپارتمان در قبرس شمالی

واحد آپارتمانی سوئیت استودیو

خرید آپارتمان در قبرس شمالی

واحد آپارتمانی سوئیت استودیو پروژه سزار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *