شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی

دندانپزشکی در قبرس شمالی

فهرست مطالب

دندانپزشکی یکی از پرطرفدارترین رشته‌های تحصیلی در سراسر جهان به شمار می‌رود. در سال‌های اخیر، قبرس شمالی مقصد بسیاری از دانشجویان علاقمند به تحصیل در این رشته بوده است. دانشگاه‌های قبرس شمالی در میان برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی جهان قرار دارند. رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی به دلیل برخورداری از پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های روز دنیا، متقاضیان زیادی دارد. اگر می‌خواهید با شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی آشنا شوید، با کارگروه حقوقی سرمایه‌گذاری شزوما همراه باشید.

چرا رشته دندانپزشکی؟

رشته دندانپزشکی از پرمخاطب‌ترین رشته‌های دانشگاهی به شمار می‌رود. بسیاری از افراد، اعتبار اجتماعی دندانپزشکی رشته را دلیل اصلی محبوبیت آن می‌دانند. در حالی که برخی دیگر درآمد بالای دندانپزشکان را به عنوان دلیل اصلی علاقه خود به این رشته مطرح می‌کنند. در هر دو حالت، دندانپزشکی از رشته‌های دشوار ولی پردرآمد به شمار می‌رود که تحصیل در آن نیاز به علاقه دارد.

برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی چه شرایطی را باید داشته باشیم؟

رشته دندانپزشکی نیز مانند بسیاری از رشته‌های دیگر در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در قبرس شمالی ارائه می‌شود. دانشجویان متقاضی برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی باید مدرک آیلتس حداقل 5/5 داشته باشند. از سوی دیگر، کالج‌هایی در قبرس شمالی به منظور آمادگی بیشتر دانشجویان برای ورود به دانشکده دندانپزشکی وجود دارند. متقاضیان می‌توانند ابتدا در این کالج‌ها حضور یابند.

فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی رشته دندانپزشکی از دانشگاه‌های قبرس شمالی می‌توانند مجوز طبابت بگیرند. و در بیمارستان‌ها یا مراکز بهداشت دهان و دندان شروع به کار کنند. افرادی که علاقمند به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری دارند، می‌توانند در رشته‌های تخصصی دندانپزشکی ازجمله ارتودنسی شرکت کنند. از مهم‌ترین شرایط پذیرش در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن معدل خوب در دبیرستان
  • مدرک آیلتس حداقل 5/5
  • توصیه‌نامه یا انگیزه‌نامه (به زبان انگلیسی)

علاوه بر این، متقاضی باید در مصاحبه‌های آنلاین یا حضوری نیز قبول شود. لازم به ذکر است که تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی نیازی به شرکت در آزمون ورودی ندارد.

شرایط تحصیل در رشته دندانپزشکی

برای تحصیل دندانپزشکی قبرس شمالی بهتره یا جنوبی؟

کشور قبرس، جزیره‌ای است که به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود. قبرس شمالی به دلیل نزدیکی به ترکیه، تحت نظارت این کشور قرار دارد. قبرس جنوبی که با نام جمهوری قبرس نیز شناخته می‌شود، تحت سلطه یونان اداره می‌شود.

احتمالاً این سوال برایتان پیش می‌آید که کدامیک بهتر هستند: قبرس شمالی یا جنوبی؟ پاسخ دادن به این سوال نیاز به بررسی جنبه‌های مختلف زندگی، کار و تحصیل در هر دو کشور را دارد. نظرات مختلفی در این زمینه وجود دارد. با این وجود، هر دو کشور از نظر امکانات رفاهی و امنیت شرایط قابل قبولی دارند. در نتیجه، انتخاب با خود شماست. اما اگر قصد ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی را دارید، بدون شک قبرس شمالی گزینه بهتری خواهد بود.


برای دریافت مشاوره رایگان با شماره 02146088082 تماس بگیرید یا فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی به دلیل وجود تعداد زیادی دانشگاه توصیه می‌شود. علاوه بر این، دانشگاه‌های این کشور، به خصوص در رشته دندانپزشکی، اعتبار جهانی دارند. این دانشگاه‌ها همگی دارای رنکینگ جهانی هستند و از نظر علمی در سطح قابل قبولی قرار دارند. این در حالی است که دانشگاه‌های قبرس شمالی اعتبار چندان زیادی ندارند و گزینه مناسبی برای ادامه تحصیل به شمار نمی‌روند.

به این نکته توجه داشته باشید که تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی اکثراً به زبان انگلیسی انجام می‌شود. در نتیجه، متقاضیانی که بر زبان انگلیسی تسلط کامل دارند، با مشکل روبرو نخواهند شد.

تحصیل در دانشگاه قبرس شمالی

کدام دانشگاه‌های قبرس شمالی امکان تحصیل در این رشته را فراهم کرده‌اند؟

قبرس شمالی از جمله کشورهایی به شمار می‌رود که امکان تحصیل در رشته دندانپزشکی را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است. این کشور، دانشگاه‌های بسیار زیادی دارد و این دانشگاه‌ها از نظر علمی در جایگاه قابل قبولی در جهان قرار گرفته‌اند. از برترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • دانشگاه اروپایی لفکه با رنکینگ جهانی 3970 در شهر لفکه
  • دانشگاه گیرنه با رنکینگ جهانی 5359 در شهر گیرنه
  • دانشگاه بین‌الملی قبرس با رنکینگ جهانی 5055 در شهر نیکوزیا
  • دانشگاه خاور نزدیک با رنکینگ جهانی 1000 در شهر نیکوزیا
  • دانشگاه مدیترانه شرقی با رنکینگ جهانی 945 در شهر فاماگوستا

نکته مهم! برای اینکه مدرک اخذ شده از دانشگاه پزشکی قبرس مورد تایید ایران قرار بگیرد باید بعد از اتمام تحصیل پرشکی در قبرس، در یک مقطع بالاتر در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ادامه تحصیل دهید و مدرک تخصص اخذ کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی در هر یک از این دانشگاه‌ها با دیگری تفاوت دارد. به عنوان مثال، هزینه تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه مدیترانه شرقی برای دانشجویان خارجی حدود 18250 یورو تخمین زده می‌شود. این در حالی است که شهریه دانشگاه اروپایی لفکه، دانشگاه بین‌المللی قبرس، دانشگاه خاور نزدیک و دانشگاه گیرنه به ترتیب 8245، 10645، 9400 و 11600 یورو خواهد بود.

هزینه تحصیل در قبرس شمالی

دانشگاه اروپایی لفکه؛ بهترین دانشگاه برای تحصیل دندانپزشکی

دانشگاه اروپایی لفکه در میان برترین دانشگاه‌های رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی قرار دارد. این دانشگاه به دلیل بهره‌مندی از تجهیزات روز دنیا در رشته دندانپزشکی شهرت دارد. به عنوان مثال، آزمایشگاه‌های پیش بالینی، آزمایشگاه‌های شبیه‌سازی فانتوم و کلینیک‌های درمان دندان این دانشکده بی‌نظیر هستند. در کلینیک درمان دندان دانشگاه لفکه، خدمات جراحی دندان ازقبیل ایمپلنت، پروتز دندان، رادیولوژی و ارتودنسی ارائه می‌شوند.

بورسیه تحصیلی دانشگاه اروپایی لفکه در گروه 50 درصد قرار می‌گیرد و شامل تمام دانشجویان خارجی می‌شود. علاقمند به تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی می‌توانند مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خود را در این دانشکده ادامه دهند. البته، شهریه هر مقطع تحصیلی متفاوت خواهد بود (هزینه هر ترم مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته دندانپزشکی این دانشگاه به ترتیب 250 و 450 یورو می‌شود).

بهره‌مندی از بروزترین تجهیزات دندانپزشکی در دانشگاه بین‌المللی قبرس

اگر می‌خواهید در دانشگاهی تحصیل کنید که از نظر تجهیزات و تکنیک‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی بی‌رقیب است، دانشگاه بین‌المللی قبرس بهترین گزینه خواهد بود. تدریس دروس دندانپزشکی (عملی، تئوری و بالینی) در این دانشگاه به زبان انگلیسی و ترکی انجام می‌شود.

امکان ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه بین‌المللی قبرس تا مقطع دکتری وجود دارد. هزینه هر ترم تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه حدود 350 یورو تخمین زده می‌شود. فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی این دانشگاه با شرکت در دوره‌های تخصصی می‌توانند گواهینامه‌های معتبر دریافت کنند.

دانشکده دندان پزشکی قبرس شمالی

فرصت طلایی تحصیل در دانشگاه دندانپزشکی خاور نزدیک

دانشگاه خاور نزدیک از معتبرترین دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی به شمار می رود. مدرک دندانپزشکی ارائه شده توسط این دانشگاه مورد تایید انجمن بین‌المللی دانشگاه‌ها، اتحادیه دانشگاه‌های اروپایی و فدراسیون دانشگاه‌های جهان اسلام است. شهریه هر ترم تحصیل دندانپزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری این دانشگاه به ترتیب 350 و 800 یورو خواهد بود. البته، به این نکته توجه داشته باشید که مخارج دیگر در این هزینه در نظر گرفته نمی‌شود.

تحصیل دندانپزشکی در دانشگاه گیرنه یا کارینیا

دانشکده دندانپزشکی دانشگاه گیرنه که با نام کارینیا نیز شناخته می‌شود، از بهترین‌ دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی به شمار می‌رود. تمام دروس دندانپزشکی ارائه شده در این دانشگاه (تئوری، عملی یا بالینی) به زبان ترکی هستند. در نتیجه، دانشجویان علاقمند به تحصیل در این دانشگاه حتماً باید بر زبان ترکی تسلط کامل داشته باشند.

این دانشگاه، کلینیک ایمپلنت و پروتز دندان، ارتودنسی، کلینیک دندانپزشکی کودکان، جراحی دهان و کلینیک دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی دارد. به این نکته توجه داشته باشید که هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دندانپزشکی دانشگاه گیرنه به تعداد واحدها بستگی دارد.

تحصیل در دانشگاه مدیترانه شرقی با بورسیه‌‌های شگفت‌انگیز

دانشگاه مدیترانه شرقی در جایگاه دوم برترین دانشگاه‌های قبرس شمالی قرار دارد. به همین دلیل، تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی این دانشگاه مورد علاقه بسیاری از دانشجویان بین‌المللی است. این دانشگاه در شهر فاماگوستا قرار دارد. تمامی دروس رشته دندانپزشکی به زبان ترکی و انگلیسی ارائه می‌شوند. نکته جالب در مورد دانشگاه مدیترانه شرقی، ارائه بورسیه‌های تحصیلی 25 درصد و 50 درصد به دانشجویان برتر سراسر جهان است.

افراد علاقمند به تحصیل رشته دندانپزشکی در دانشگاه مدیترانه شرقی نیازی به مدرک زبان ندارند و با حداقل معدل دبیرستان 16 واجد شرایط تحصیل در این دانشگاه هستند. دانشجویان دندانپزشکی مقطع کارشناسی می‌توانند تا مقطع دکتری در این دانشگاه ادامه تحصیل دهند. البته، بورسیه‌های تحصیلی این دانشگاه برای مقطع کارشناسی ارشد در نظر گرفته نشده‌اند.

دانشگاه مدیترانه شرقی

آیا مدرک تحصیلی دانشگاه‌های قبرس مورد تایید وزارت بهداشت ایران است؟

قبرس شمالی به دلیل داشتن تعداد زیادی دانشگاه شهرت دارد. اکثر آن‌ها در فهرست برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند. با این وجود، سوالی که برای بسیاری از متقاضیان ادامه تحصیل در این کشور به وجود آید، در مورد اعتبار این دانشگاه‌هاست. در واقع، آیا مدرک تحصیلی رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی تحت شرایط زیر مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران خواهد بود.

نکته مهم! برای اینکه مدرک اخذ شده از دانشگاه پزشکی قبرس مورد تایید ایران قرار بگیرد باید بعد از اتمام تحصیل پرشکی در قبرس، در یک مقطع بالاتر در دانشگاه مورد تایید وزارت بهداشت ادامه تحصیل دهید و مدرک تخصص اخذ کنید.

آیا مدرک تحصیلی قبرس شمالی مورد تایید دانشگاه‌های کشورهای دیگر هستند؟

بله. قبرس شمالی بیشتر 20 دانشگاه در رشته‌های تحصیلی مختلف دارد. اکثر این دانشگاه‌ها مورد تایید دانشگاه‌های کشورهای دیگر قرار دارند. به همین دلیل، دانشگاه‌های قبرس شمالی، برنامه‌های تبادل دانشجو با بهترین دانشگاه‌های سطح جهانی از قبیل دانشگاه‌های آمریکا، کانادا و استرالیا را در دستور کار خود قرار داده‌اند. بنابراین، تحصیل در دانشگاه‌های قبرس شمالی را می‌توان به فرصت ایده‌آل برای مهاجرت به بهترین کشورهای جهان دانست.

اعتبار مدرک دانشگاه‌های قبرس

چگونه پذیرش بگیریم؟

اخذ پذیرش برای تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی با ارائه درخواست متقاضی از دانشگاه مورد نظر آغاز می‌شود. دانشجویانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های برتر قبرس شمالی را دارند، ابتدا باید ریز نمرات و مدرک تحصیلی خود را جهت بررسی تحویل دانشگاه مورد نظر دهند. شرایط پذیرش هر دانشگاه با دانشگاه دیگر تفاوت دارد. برای اطلاع دقیق از شرایط پذیرش هر دانشگاه بهتر است به سایت رسمی آن مراجعه کنید.

علاوه بر بررسی متقاضی از نظر علمی، تمکن مالی او نیز مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. به منظور اثبات تمکن مالی معمولاً از متقاضی درخواست می‌شود تا صورتحساب بانکی شش ماه اخیر خود را تحویل دهد. اگر متقاضی واجد شرایط باشد، می‌تواند پذیرش دانشگاه مورد نظر را دریافت کند. به این نکته توجه داشته باشید که تمام مدارک مورد نیاز را به صورت کامل تحویل دانشگاه دهید.

شرایط اخذ ویزای تحصیلی برای رشته دندانپزشکی چیست؟

تمام دانشجویانی خارج از اتحادیه اروپا که قصد ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی را دارند، حتماً باید ویزا تحصیلی بگیرند. این قانون شامل حال دانشجویان ایرانی علاقمند به تحصیل در قبرس شمالی نیز می‌شود. لازم به ذکر است که صدور ویزای تحصیلی در کشور قبرس شمالی صورت می‌گیرد و سپس، کپی از آن برای متقاضی ارسال می‌شود.

مدارک لازم جهت اخذ ویزای تحصیلی برای رشته دندانپزشکی به شرح زیر هستند:

  • کپی از تمام سوابق تحصیلی مرتبط با زبان انگلیسی
  • مدرک دیپلم و ریزنمرات دوره متوسطه برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی
  • کپی از مدرک کارشناسی و ریزنمرات برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد
  • مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد به همراه ریزنمرات برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری
  • گواهی سلامت صادر شده 4 ماه قبل از اخذ ویزا
  • مدارک اثبات تمکن مالی (صورتحساب بانک) 6 ماه پیش از تحویل مدارک
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • کپی گذرنامه با اعتبار حداقل دو سال

در گام نخست، متقاضی باید از دانشگاه دندانپزشکی در قبرس شمالی پذیرش بگیرد. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر، شهریه دانشگاه باید پرداخت شود. همانطور که گفته شد، شهریه دانشگاه‌های مختلف با توجه به امکانات، رشته و مقطع تحصیلی متفاوت است. پیش از اقدام به اخذ پذیرش حتماً در مورد شهریه دانشگاه‌های قبرس شمالی و هزینه زندگی در این کشور اطلاعات دقیقی کسب کنید.

در گام نهایی، نوبت به اخذ ویزای دانشجویی می‌رسد. درخواست اخذ ویزای دانشجویی متقاضیان تحصیل در قبرس شمالی در اداره مهاجرت این کشور و به تایید وزارت فرهنگ و آموزش بررسی می‌شود. پس از صدور و تایید ویزای دانشجویی، کپی برابر اصلی مجوز ورود به کشور قبرس شمالی برای متقاضی ارسال می‌شود. به این ترتیب، دانشجو می‌تواند با مجوز اقامت موقت یا همان کارت ویزای دانشجویی به قبرس شمالی سفر کند.

بورسیه دندانپزشکی

شرایط دریافت بورسیه دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس چیست؟

بورسیه تحصیلی توسط تمام دانشگاه‌ها به دانشجویان رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی اعطا می‌شود. البته، شرایط اعطا بورسیه تحصیلی به دانشجویان رشته دندانپزشکی هر دانشگاه با دانشگاه دیگر تفاوت دارد. بورسیه‌های تحصیلی دانشگاه‌های قبرس شمالی برای رشته دندانپزشکی به صورت 25 درصد، 50 درصد و 100 درصد هستند.

متقاضیان دریافت بورسیه از دانشگاه‌های قبرس شمالی برای رشته تحصیلی دندانپزشکی باید مدارک زیر را آماده کنند:

  • فرم امضا شده درخواست بورسیه از دانشگاه مورد نظر
  • 2 قطعه عکس
  • مدارک شناسایی و کپی گذرنامه
  • توصیه‌نامه
  • گواهی سوء پیشینه
  • رونوشتی از سوابق تحصیلی
  • اصلی و کپی مدارک تحصیلی مقاطع قبلی
  • پوشش بیمه درمانی

لازم به ذکر است که تمام مدارک تحصیلی برای اخذ بورسیه دندانپزشکی در قبرس شمالی باید به زبان ترکی یا انگلیسی ترجمه شوند. بعد از ارائه فرم درخواست به همراه مدارک نام برده، نمرات و رزومه علمی متقاضی بررسی می‌شود.

دانشجویانی که موفق به دریافت بورسیه تحصیلی رشته دندانپزشکی از دانشگاه قبرس شمالی شوند، دیگر نیازی به پرداخت هزینه تحصیل ندارند. البته بورسیه تحصیلی دانشگاه‌های قبرس شمالی، هزینه زندگی، امکانات خوابگاه و حتی هزینه‌های جانبی دیگر را نیز پوشش می‌دهد. در نتیجه، می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش هزینه‌های تحصیل و زندگی در یک کشور خارجی باشد.

دندانپزشکی در قبرس شمالی

آیا در حین تحصیل دندانپزشکی اجازه کار پاره‌وقت در قبرس دارید؟

با وجود پایین بودن هزینه زندگی در کشور قبرس شمالی، تحصیل بدون درآمد می‌تواند شرایط زندگی را سخت کند. با این وجود، اگر قصد ادامه تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی را دارید، نگران نباشید! دانشجویان در حین تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌توانند به صورت پاره‌وقت کار کنند.

دانشجویان دندانپزشکی مشغول به تحصیل در کشور قبرس شمالی، اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند. البته، این قانون تنها برای طول ترم صدق می‌کند و دانشجویان در تعطیلات بین ترم می‌توانند به صورت تمام وقت کار کنند. در صورتی که ساعات کار پاره‌وقت مانع از تحصیل دانشجو نشود و در نمرات وی مشکل ایجاد نکند، می‌تواند افزایش یابد. بسیاری از دانشجویان در حین تحصیل می‌توانند به اندازه یک شغل تمام وقت کار کنند.

شرایط کار دانشجویان در قبرس

شرایط شغلی و درآمد شغل دندانپزشکی در قبرس شمالی

دندانپزشکی از شغل‌های پردرآمد در قبرس شمالی به شمار می‌رود. درآمد دندانپزشکان در این کشور در مقایسه با رشته پرستاری یا حتی حقوق بهتر است. یکی از دلایل درآمد نسبتاً مناسب دندانپزشکان در قبرس شمالی، کمبود نیروی متخصص به شمار می‌رود. درآمد یک دندانپزشک در قبرس شمالی را می‌توان حدود 5040 یورو در ماه تخمین زد. میانگین درآمد دندانپزشکان در این کشور نیز بین 2620 تا 7710 یورو در نظر گرفته می‌شود.

حقوق دندانپزشکان در این کشور هر 29 ماه یکبار حدود 8 درصد اضافه می‌شود. در نتیجه، می‌توان گفت که فارغ‌التحصیلان رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی نباید نگران شغل و درآمد آینده خود در این کشور باشند. فرصت‌های طلایی زیادی برای فارغ‌التحصیلان دندانپزشکی وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این رشته باید بعد از اتمام تحصیل به دنبال کارفرما بگردند و قرارداد ببندند. در اینصورت، ویزای تحصیلی آن‌ها به ویزای کار تبدیل می‌شود.

افرادی که برای 5 سال متوالی در قبرس شمالی کار و زندگی کنند، می‌توانند اقامت دائم این کشور را به دست آورند. البته، ورود به بازار کار برای دانشجویان خارجی می‌تواند با مشکلات مختلفی همراه باشد. به عنوان مثال، تسلط بر زبان ترکی از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه اکثر مردم قبرس شمالی به این زبان صحبت می‌کنند.

دندانپزشکی در قبرس

اطلاعات کامل دوره تحصیلی دندانپزشکی در قبرس شمالی

رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی توسط برترین اساتید این رشته تدریس می‌شود. اکثر دانشگاه‌های برتر دندانپزشکی قبرس شمالی از تجربه اساتید آمریکایی و اروپایی برای تدریس دروس رشته دندانپزشکی در دانشگاه خود استفاده می‌کنند. یکی از دلایل اصلی استفاده از اساتیدی با ملیت آمریکایی و اروپایی، آماده کردن دانشجویان برای شروع فعالیت خود در سایر کشورهای اروپایی است.

برنامه تحصیلی که در اکثر دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی ارائه می‌شود، به برنامه تحصیلی کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی شباهت دارد. به عبارت دیگر، برنامه تحصیلی دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی مورد تایید انجمن دندانپزشکی اروپا (ADEE) است. دانشگاه‌های دندانپزشکی قبرس شمالی در سطح جهانی در رنکینگ بالایی قرار دارند.

طول تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، 5 سال یا 10 ترم در نظر گرفته می‌شود. این 10 ترم را می‌توان به 3 دوره مختلف تقسیم کرد. ترم 1 تا 4 رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی به آموزش‌های عمومی و پیش‌نیاز اختصاص دارد. در واقع، اطلاعات عمومی از قبیل آناتومی بدن انسان، دندان و بیماری‌های مربوط به دندان آموزش داده می‌شود. علاوه بر این، آموزش مهارت‌های اجتماعی نیز در نظر گرفته شده است.

دوره دوم که شامل ترم‌های 5 تا 8 است، دوره پیش بالینی نام دارد. در این دوره از رشته دندانپزشکی، دروس تئوری و عملی این رشته شامل آشنایی با انواع بیماری‌های دندان و روش بهبود آن‌ها تدریس می‌شود. معمولاً دانشجویان ترم 5 تا 8 با شرکت در سمینارهای آموزش بسیار زیادی که از طرف دانشگاه برگزار می‌شوند، تجربه کسب می‌کنند.

در نهایت، ترم‌های 9 و 10 رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی تنها به دروس عملی این رشته اختصاص یافته است. دانشجویان ترم 9 و 10 معمولاً به عنوان کارآموز در کلینیک‌های دندانپزشکی مشغول به کار می‌شوند. این دوره می‌تواند نقش حیاتی در یافتن شغل بعد از فارغ‌التحصیلی دانشجو داشته باشد.

تحصیل دندانپزشکی در قبرس

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت قبرس

برای کسانی که قصد تحصیل در رشته دندانپزشکی در خارج کشور را دارند ولی می‌خواهند بعد از فارغ‌التحصیلی به ایران بازگردند، مورد تایید بودن دانشگاه مهم است. اگر دانشگاه مورد نظر مورد تایید وزارت علوم ایران نباشد، مدرک تحصیلی دانشجو هیچ اعتباری در داخل کشور نخواهد داشت.

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دانشگاه‌های قبرس شمالی اعتبار جهانی ندارند. با این وجود، اکثر دانشگاه‌های این کشور مورد تایید کشورهای اروپایی، ترکیه و حتی ایران هستند. وزارت علوم ایران هر ساله فهرستی از دانشگاه‌های خارجی مورد تایید خود را منتشر می‌کند. بسیاری از دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی در این فهرست قرار دارند.

از مهم‌ترین دانشگاه‌های دندانپزشکی قبرس شمالی که مورد تایید وزارت علوم ایران است، می‌توان به دانشگاه مدیترانه شرقی (EMU) اشاره کرد. این دانشگاه، پیشرفته‌ترین تجهیزات و دستگاه‌های دندانپزشکی را در اختیار دانشجویان خود قرار می‌دهد و آن‌ها را برای فعالیت به عنوان یک دندانپزشک ماهر آماده می‌کند.

دانشگاه‌های مورد تایید وزارت علوم ایران

چگونه برای پذیرش قبرس شمالی اقدام کنیم؟

با توجه به جایگاه دانشگاه‌های قبرس شمالی در رنکینگ جهانی، افراد بسیار زیادی تمایل به اخذ پذیرش از این دانشگاه‌ها دارند. این موضوع نه تنها در ایران بلکه در سایر کشورهای جهان نیز صدق می‌کند. در نتیجه، رقابت برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی بسیار تنگاتنگ است.

اول از همه، به این نکته توجه داشته باشید که شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه‌های مختلف قبرس شمالی به خود آن دانشگاه بستگی دارد. به عبارت دیگر، هر دانشگاه شرایط خاصی برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی در نظر می‌گیرد. در نتیجه، به منظور کسب اطلاعات دقیق‌تر و بیشتر باید به سایت رسمی دانشگاه مورد نظر خود مراجعه کنید و با شرایط اخذ پذیرش آن دانشگاه آشنا شوید.

به طور کلی، برای متقاضیان تحصیل در مقطع کارشناسی دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی، ریزنمرات، مدرک دیپلم و همچنین مدارک شناسایی اهمیت بسیار زیادی دارند. اصلی‌ترین شرایط لازم جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی به شرح زیر هستند:

  • مدرک دیپلم دبیرستان (حداقل معدل 16 قابل قبول است)
  • ریز نمرات مقاطع تحصیلی قبلی از جمله دبیرستان
  • تصویر مدارک شناسایی (کارت ملی و شناسنامه)
  • کپی گذرنامه
  • مدرک زبان انگلیسی آیلتس (حداقل 5/5) و تافل (حداقل 65)

البته، به این نکته توجه داشته باشید که اخذ پذیرش از دانشگاه‌های قبرس شمالی نیازی مدرک زبان انگلیسی ندارد. تمامی دانشگاه‌های قبرس شمالی برای دانشجویان خارجی خود، یک دوره یک ساله آموزش زبان انگلیسی برگزار می‌کنند. هزینه دوره زبان انگلیسی جدا از شهریه دانشگاه محاسبه می‌شود و حدود 2500 یورو خواهد بود.

اعزام دانشجو به قبرس

اعزام دانشجو به قبرس شمالی توسط شزوما گروپ

شزما گروپ با 23 سال سابقه کار می‌تواند به شما در زمینه زندگی، تحصیل، کار و حتی سرمایه‌گذاری در قبرس شمالی کمک کند. به دلیل استقبال دانشجویان به ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی، شزما گروپ نیز خدمات گسترده‌ای در زمینه اعزام دانشجو به این کشور ارائه می‌دهد. با مشاوره با کارشناسان این مجموعه می‌توانید اطلاعات کامل و جامعی در خصوص شرایط اعزام دانشجو و اخذ پذیرش به دست آورید.

هزینه تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی

هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی بسیار پایین است. در واقع، قبرس شمالی از کشورهای ارزان برای زندگی و تحصیل به شمار می‌رود. علاوه بر هزینه مقرون به صرفه شهریه دانشگاه‌های قبرس شمالی، بورسیه تحصیلی نیز به دانشجویان برتر این رشته اعطا می‌شود. در نتیجه، برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند، قبرس شمالی یک گزینه عالی به شمار می‌رود.

شهریه دانشگاه‌های دندانپزشکی در قبرس شمالی بسته به امکانات و شرایطی که دارند، متفاوت است. در واقع، دانشجویان پیش از اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه‌های قبرس شمالی حتماً باید اطلاع دقیقی از شهریه‌ها و هزینه تحصیل در این کشور داشته باشند. به طور کلی، هزینه تحصیل در رشته دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی بین 18 تا 25 هزار یورو تخمین زده می‌شود.

علاوه بر دانشگاه، مقطع تحصیلی نیز بر هزینه تحصیل تاثیر می‌‌گذارد. به عنوان مثال، شهریه دانشگاه‌های قبرس شمالی در مقطع کارشناسی رشته دندانپزشکی بین 10 هزار تا 15 هزار یورو تخمین زده می‌شود. در حالی که این مبلغ برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به ترتیب بین 15 تا 22 و 27 تا 30 هزار یورو خواهد بود.

به این نکته توجه داشته باشید که دانشجویان دندانپزشکی در قبرس شمالی در صورت کسب نمرات بالا می‌توانند از تخفیف‌های ویژه‌ای برخوردار شوند. علاوه بر این، کمک هزینه تحصیل و بورسیه نیز شامل حال این افراد می‌شود.

نکته دیگر در رابطه با مدرک زبان و تسلط دانشجو بر زبان انگلیسی است. از آنجایی که دروس دندانپزشکی در دانشگاه‌های قبرس شمالی به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، تسلط کامل بر این زبان بسیار اهمیت دارد. برای افرادی که مدرک انگلیسی آیلتس یا تافل ندارند، دوره‌های زبان برگزار می‌شود. این دوره‌ها رایگان نیستند و شهریه آن‌ها باید توسط خود دانشجو پرداخت شود.

هزینه زندگی دانشجویی در قبرس شمالی

سایر هزینه‌های زندگی در قبرس شمالی

قبرس شمالی می‌تواند تجربه یک زندگی خاطره‌انگیز را برای شما به ارمغان آورد. امکانات رفاهی، تفریحی و خدماتی این کشور به گونه‌ای است که تقریباً تمام دانشجویان رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی از زندگی در این کشور رضایت کامل دارند. با این وجود، برای کسانی که می‌خواهند در قبرس شمالی ادامه تحصیل دهند و ویزای تحصیلی این کشور را بگیرند، اطلاع از هزینه‌های زندگی بسیار اهمیت دارد.

منظور از هزینه‌های زندگی، مجموعه‌ای از هزینه‌هایی است که دانشجو باید به غیر شهریه دانشگاه در نظر بگیرد. اگرچه، این هزینه‌ها متغیر هستند و به خود فرد بستگی دارند. با توجه به این که نوسان قیمت کالاهای اساسی زندگی در کشور قبرس شمالی چندان زیادی نیست، می توان برآوردی از هزینه‌های زندگی در این کشور داشت.

هزینه خرید برخی از کالاهای اساسی در قبرس شمالی به شرح زیر است:

  • نان: 5/2 لیر
  • شیر یک لیتری: 12 لیر
  • شانه 30 عددی تخم مرغ: 24 لیر
  • میوه‌های مختلف: 5 تا 20 لیر (به صورت کیلویی)
  • بلیط اتوبوس: 7 تا 10 لیر
  • کرایه تاکسی: 15 لیر

به طور کلی، هزینه زندگی برای هر فرد در قبرس شمالی حدود 350 تا 600 دلار در ماه تخمین زده می شود. علاوه بر این، هزینه اجاره محل زندگی نیز از دیگر مواردی است که هنگام اخذ پذیرش تحصیل دندانپزشکی در قبرس شمالی باید مدنظر قرار گیرد.

هزینه اجاره خانه معمولاً به موقعیت مکانی، متراژ، امکانات خانه و تعداد اتاق خواب‌ها بستگی دارد. از آنجایی که دانشجویان نیازی به اجاره خانه بزرگ ندارند، خانه تک اتاق خوابه برای آن‌ها کافی خواهد بود. اجاره یک خانه تک اتاق خوابه در مرکز شهر تقریباً 3000 تا 5000 لیر هزینه خواهد داشت. اگرچه، هزینه اجاره خانه در حومه شهر کمتر است اما مکان مناسبی برای زندگی دانشجویان خارجی به شمار نمی‌رود زیرا هزینه حمل و نقل زیاد می‌شود.

سخن پایانی

هر سال دانشجویان بسیار زیادی برای ادامه تحصیل در رشته دندانپزشکی در قبرس شمالی اقدام می‌کنند. رشته دندانپزشکی در این کشور از مقطع کارشناسی تا دکتری ادامه دارد. فارغ‌التحصیلان می‌توانند با تبدیل ویزای تحصیل خود به ویزای کار، در این کشور شروع به طبابت کنند. قبرس شمالی از نظر امکانات رفاهی و امنیت از برترین کشورهای جهان به شمار می‌رود. در نتیجه، اگر علاقمند به تحصیل دندانپزشکی هستید، قبرس شمالی یک گزینه ایده‌آل محسوب می‌شود.

آیا تاکنون به ادامه تحصیل در کشورهای خارجی فکر کرده‌اید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *