پیشرفت‌های فناوری بر آینده شغل مشاور املاک چه تاثیری دارد؟

زمان مطالعه: 7 دقیقه

مشاوران املاک با دانش عمیقی که از بازار و منطقه خود دارند، به نمایندگی از مشتریان، املاک را می‌خرند، می‌فروشند یا اجاره می‌کنند. این شغل در کنار نیاز به مهارت‌های قوی، در مقایسه با سایر مشاغل، مزایا و پتانسیل درآمد بالایی دارد. اما در سال‌های اخیر تکنولوژی‌های نوظهور و مدرن، صنعت املاک و مستغلات را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده است. تاثیر این عوامل بر همه جنبه‌های سنتی املاک و مستغلات از نحوه ارائه ملک تا فروش، قابل مشاهده می‌باشد. این تحولات موجب شگفتی و سردرگمی بسیاری از سرمایه‌گذاران در مورد آینده شغل املاک شده است. در نتیجه آینده شغل مشاور املاک به کدام سو هدایت می‌شود؟ چگونه می‌توانیم با این تغییرات سازگار شویم؟ برای اینکه یاد بگیرید چگونه خودتان و تجارتتان را برای آینده املاک و مستغلات آماده کنید، ادامه مطلب را از دست ندهید.

فروش املاک و مستغلات چه مزایا و معایبی دارد؟

شما به عنوان یک مشاور املاک می‌توانید ساعات کاری خود را تعیین کنید و به عبارت دیگر رئیس خود باشید. پتانسیل کسب کمیسیون‌های چشمگیر نیز وسوسه‌انگیز است و هیچ سقفی برای میزان درآمد شما وجود ندارد. در ضمن برای کسانی که از ملاقات با مردم لذت می‌برند، فروش املاک شغلی جذاب محسوب می‌شود. البته آینده شغل مشاور املاک با توجه به ظهور تکنولوژی‌های کاربردی در این زمینه، باعث نگرانی بسیاری از فعالان این حوزه شده است. شما برای این شغل باید کاملا سازماندهی شده باشید و اسناد قانونی، جلسات و تمام وظایف مرتبط را پیگیری نمایید. از دیگرسو ایجاد درآمد ثابت از طریق فروش مستغلات، اندکی مشکل است. امکان دارد مجبور شوید برای یک دوره زمانی بدون دستمزد کار کنید، زیرا درآمد شغل مشاور املاک اغلب مبتنی بر کمیسیون می‌باشد. اگر نتوانید چیزی بفروشید به طور حتم عایدی نیز نخواهید داشت.

چشم‌انداز شغل مشاور املاک و عوامل موثر بر رشد آن

عوامل متعددی بر آینده شغل مشاور املاک و رشد آن تاثیر می‌گذارند. اقتصاد یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند تاثیر به سزایی بر بازار املاک و مستغلات داشته باشد. در صورت بروز رکود، فروش کاهش یافته و به دنبال آن، نیاز کمتری به مشاوران املاک خواهد بود. فناوری نیز به طور فزاینده‌ای در این شغل مداخله می‌کند. افراد با جستجو در اینترنت می‌توانند بسیاری از نیازهای خود را برطرف کنند و این امر کاهش نیاز به کارگزاران املاک را در پی دارد. سایر عوامل موثر بر صنعت املاک شامل:

  • نرخ بهره وام و املاک
  • سیاست‌های دولت
  • فرصت‌های شغلی
  • اعتماد به بازار
  • سرمایه‌گذاران خارجی
  • بودجه کشور

وضعیت آینده شغل مشاور املاک

کارگزاران املاک به مشتریان کمک می‌کنند که خانه‌هایشان را به طور دقیق قیمت‌گذاری کنند. آنها در مورد زمان مناسب برای خرید یا فروش خانه مشاوره می‌دهند و لیستی از املاک برای فروش را به خریداران ارائه می‌نمایند. هدف یک مشاور املاک این است که خریداران را به سمت خرید خانه‌هایی هدایت کند که به بهترین وجه با نیازهای آنها مطابقت دارد. چنین وظایفی چیزی نیست که بتوان به راحتی جایگزین کرد یا از آن چشم پوشید. با این تفاسیر آیا آینده‌ای بدون مشاور املاک وجود خواهد داشت؟ جواب این سوال به طور حتم، خیر است. بعید به نظر می‌رسد که آینده شغل مشاور املاک در خطر جدی باشد یا به طور کلی این شغل از بین برود.

اگرچه بر اساس یک بررسی در دانشگاه آکسفورد، احتمال می‌رود که امنیت شغلی مشاوران املاک تحت تاثیر هوش مصنوعی و تکامل تکنولوژیک قرار بگیرد. اما زیاد نگران نباشید، آینده نزدیک این شغل با چشم‌انداز امروزی تفاوت چندانی نخواهد داشت. در واقع، نمونه‌هایی از فناوری و اتوماسیون نیز وجود دارند که می‌توانند به این حوزه کمک کنند. البته، برخی شواهد و تحولات روز نشان داده که تقاضا برای مشاوران املاک و مستغلات در دهه‌های آینده رو به کاهش خواهد گذاشت. بیایید دلیل این کاهش را بهتر بررسی کنیم.

آینده شغل مشاور املاک

چرا نیاز به مشاوران املاک به مرور زمان کاهش خواهد یافت؟

امروزه اغلب سرمایه‌گذاران مستقیما به کسانی که ملکی را برای فروش گذاشته‌اند، مراجعه می‌نمایند. سرمایه‌گذاران به طور فزاینده‌ مالکانی را هدف قرار می‌دهند که دارایی‌های باکیفیتی را در بازار عرضه کرده‌اند. به علاوه، مدل و سبک کارگزاری املاک از چند سو با اختلال مواجه است. مدل‌های کسب‌وکار جایگزین، نسبت به گذشته استراتژی‌ها و فناوری‌های جدیدی را جهت ارائه اطلاعات بیشتر به مصرف‌کنندگان، عرضه می‌کنند. با توجه به اهمیت بازتعریف نقش‌های سنتی مرتبط با املاک، شرکت‌ها باید شیوه‌های خود را تطبیق دهند و در مدل کسب‌وکار فعلی خود تجدیدنظر کنند.

آینده شغل مشاور املاک در گرو سازگاری با آخرین شیوه‌ها می‌باشد؛ در غیر این صورت، کسب‌وکار بسیاری از فعالان این زمینه آسیب خواهد دید. به همین دلیل مهم است که بر رویکرد کل شرکت املاک و مستغلات تاکید کنیم. همانطور که صنعت به تغییر خود ادامه می‌دهد، مصرف‌کنندگان باهوش بیش از پیش سطح خدمات و نتایج آن را ارزیابی خواهند کرد. چندین راهکار کلیدی در این رابطه وجود دارند که می‌بایست برای باقی ماندن در این عرصه رقابتی به آنها توجه کنید. برای یادگیری این راهکارها و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها، با ادامه مطلب همراه باشید.

آینده شغل املاک

آیا در آینده شغل مشاور املاک نابود می‌شود؟

خیر، البته همانطور که انتظار دارید مشاوران سنتی از بین می‌روند. اکنون، قطع ارتباط فزاینده بین صاحبان خانه و نمایندگان املاک یکی از بزرگترین تغییراتی است که در سرمایه گذاری املاک در حال رخ دادن می‌باشد. امروزه بسیاری ترجیح می‌دهند که خودشان به طور مستقیم و بدون واسطه جهت فروش ملک خود اقدام کنند. آیا واقعا بهتر است که یک ملک را خودتان لیست کنید، یا باید از یک نماینده حرفه‌ای کمک بگیرید؟ تا به امروز هنوز آژانس‌های املاک منسوخ نشده‌اند و تصور اینکه هرگز به خدمات آنها نیازی نباشد، بسیار دشوار است. در نتیجه احتمال نمی‌دهیم که آینده شغل مشاور املاک به سوی انقراض یا نابودی متمایل باشد. برای درک آینده مشاوران املاک، در نظر بگیرید که بسیاری از فرآیندهای خرید و فروش املاک می‌توانند به راحتی خودکار شوند، از جمله:

  • جستجوی خانه
  • برآورد ارزش خانه
  • نمایش املاک
  • تحقیق در مورد محله‌ها

در ابتدا به نظر می‌رسد که این امکانات باعث کاهش رونق کار مشاوران املاک می‌شوند. اما باید توجه داشت که برخی از مهارت‌های لازم برای این شغل را نمی‌توان به سادگی با تکنولوژی جایگزین کرد. به علاوه احتمال اینکه مالکانی که به تنهایی به فروش ملک خود اقدام می‌کنند متضرر شوند، بسیار زیاد است. بنابراین مهارت‌های یک نماینده حرفه‌ای، آینده شغل مشاور املاک را تضمین می‌کنند، برخی از این توانمندی‌ها عبارتند از:

  • مذاکرات حرفه‌ای
  • ارائه توضیحات در مورد ملکی که به فروش گذاشته شده
  • عقد قراردادهای ساخت‌وساز که از خریداران و فروشندگان محافظت می‌کند
  • حفظ معاملات در هنگام بروز مسائل و اختلاف‌نظرها
  • درک داده‌ها و معنا بخشیدن به آنها
  • محافظت از حریم خصوصی فروشنده و خریدار

چگونه با وجود سایت‌های آگهی املاک، در این حرفه موفق باشیم؟

برای اینکه بتوانید پابه‌پای تکنولوژی پیشرفته و از آن عقب نمانید، باید از راهکارهای زیر برای بهبود کسب‌وکار املاک و مستغلات خود کمک بگیرید.

  1. تقویت تخصص و مهارت‌ها

بهبود تخصص برای آینده شغل مشاور املاک اهمیت بسیاری دارد. تقویت مهارت‌هایی مانند تحقیق داده‌ها، مدیریت فهرست، برندسازی، طراحی خلاقانه و … به شما امکان می‌دهد تا مدیریت، بازاریابی، ارتباط و فروش موثرتری داشته باشید. بدین ترتیب به جای رقابت و کسب کمیسیون بیشتر، بر نقاط قوت خود، ایجاد روابط و فروش بیشتر تمرکز خواهید کرد. تخصص همچنین توانایی مشاور املاک برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان را نشان می‌دهد. تسلط بر بازار و داشتن اطلاعات کافی در حوزه کاری، باعث جلب اعتماد خریداران شده و آنها را به دریافت خدمات از شما ترغیب می‌‎کند.

  1. ضرورت و اهمیت برندسازی

با توجه به فضای رقابتی که در آینده شغل مشاور املاک با آن مواجه است، برندسازی برای زنده ماندن در این صنعت، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر می‌باشد. بر اساس نظرسنجی که در سال 2018 از بیش از 5700 متخصص بازاریابی صورت گرفت، آگاهی از برند مزیتی کلیدی برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. به عنوان مثال، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی و ارائه فیلم و تصاویر، بنگاه‌های املاک می‌توانند مجموعه منحصربه‌فردتری از برند خود را عرضه کنند. این فعالیت و حضور آنلاین، شما را از سایر رقبا متمایز کرده و پتانسیل دستیابی به مشتریان را به حداکثر می‌رساند.

برندسازی در املاک

 

  1. استفاده از تکنولوژی

آیا تحولات ناشی از فناوری همواره بر آینده شغل مشاور املاک تاثیر مخرب و منفی دارد؟ این ایده که فناوری در حال تغییر صنعت املاک و مستغلات است، خبر جدید و تازه‌ای نیست. اما توجه کنید که اگر تکنولوژی به درستی مورد استفاده قرار گیرد، فرصت خروج از مدل سنتی و ارائه اطلاعات ارزشمند به مشتریان را فراهم می‌کند. تکنولوژی و داده‌ها باید به شیوه‌ای مرتبط با بازاری که به آن خدمات می‌دهید، به کار گرفته شوند. به طور مثال اگر یک وب‌سایت فهرست‌بندی آنلاین، به طور مداوم اطلاعات و قیمت‌های پیشنهادی نادرستی ارائه کند، این بر فروش ملک تاثیر منفی می‌گذارد. برای مقابله با هر گونه اشتباه و تضمین و حفظ آینده شغل مشاور املاک، باید اطلاعات دقیق و ابزارهای لازم را به خریدار ارائه دهید.

تکنولوژی در شغل املاک

  1. دوره‌های آموزشی نوین و حرفه‌ای

اکنون که حجم انبوه اطلاعات به صورت آنلاین در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد، نقش مشاوران املاک به‌ نوبه خود تغییر می‌کند. خریداران امروزی ترجیح می‌دهند با تکیه بر یک مدل مبتنی بر داده، بازارهای دلخواه را به صورت شفاف درک کنند. به کمک آموزش‌های تخصصی و فراگیری ترفندهای نوین، می‌توانید از این موانع عبور کرده و خود را با تحولات مدرن دنیای املاک تطبیق دهید. ما در آکادمی شزوما کتاب‌ها و دوره‌های آموزشی مفیدی را برای کمک به آینده شغل مشاور املاک ارائه کرده‌ایم. اگر می‌خواهید در این آینده مدرن و هوشمند جایگاه خوبی داشته باشید، می‌بایست دانش خود را گسترش دهید. بنابراین برای یادگیری تکنیک‌های برندسازی، فرمول موفقیت آژانس‌ها، سیستم‌سازی، راهکارهای افزایش درآمد و بسیاری نکات مهم دیگر، کتاب‌ها و دوره‌های ما را تهیه کنید. چنانچه نیازمند مشاوره رایگان هستید، همین حالا با کارشناسان شزوما تماس بگیرید.

در ادامه برخی از آموزش‌های پیشنهادی برای تبدیل شدن به یک مشاور املاک حرفه‌ای را مشاهده می کنید.

آموزش‌های زیر به شما کمک می‌کند!

-50%
۷۰,۰۰۰ تومان
-60%
۴,۰۰۰,۰۰۰ تومان
-70%
۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان
-56%
۳۹۰,۰۰۰ تومان
-22%
۶۹۰,۰۰۰ تومان

جمع‌بندی

از مطالب فوق نتیجه می‌گیریم که آینده املاک توسط فناوری‌های جدید، روابط خریدار و مشاور و تغییر جمعیت صاحبان خانه هدایت خواهد شد. سرمایه‌گذاران و کارگزاران مستغلات که امیدوارند به موفقیت دست یابند، باید یاد بگیرند که همزمان با تغییرات آینده شغل مشاور املاک، پیشرفت کنند. با پیدایش نرم‌افزارهای جدید، سایت‌های فروش آنلاین، افزایش آگاهی خریداران و ورود گروه‌های سنی جدید به بازار مسکن، صنعت املاک در معرض تغییرات گسترده‌ای است. تا جایی که برخی کارشناسان، بروز تغییرات قریب الوقوع را پیش‌بینی کرده‌اند. پس برای مشتریان خود خدماتی را ایجاد کنید که ارزش آن قابل اندازه‌گیری و مقایسه باشد. همچنین فراموش نکنید که استفاده از فناوری را جهت جمع‌آوری داده‌ها، در اولویت قرار دهید. ما در آکادمی آموزشی شزوما شما را برای سازگاری با این تحولات و پیشرفت روزافزون آماده می‌کنیم.

امیدواریم که از مطالعه این مقاله لذت برده باشید، اگر مشاور املاک هستید، یا قصد دارید در این حرفه مشغول به کار شوید، سوالات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

2 دیدگاه برای “پیشرفت‌های فناوری بر آینده شغل مشاور املاک چه تاثیری دارد؟

  1. Avatar
    989111495400 گفته:

    باسپاس وقدرشناسی ازشما برای این فعالیت آموزشی ارزنده،لطفا متون کتابها رو بشیوه موسسه کتابراه یا باهمهنگیشون بسبک صوتی ویا پادکسست درآورید تا درساعات وجاهای مختلف قابل استفاده باشد ./

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مهمترین راز موفقیت مدیران و صاحبان جواز املاک بزرگ ایران؟

چگونه بدون حضور خودمان مشاوران‌مان، بهترین عملکرد را داشته باشند؟

قیمت محصول رایگان

اطلاعات شما نزد آکادمی شزوما محفوظ است و صرفا برای اطلاع رسانی‌ استفاده می‌شود
دست نگه دارید...
یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.
محتویات این دوره را به صورت آنلاین و با قیمت کمتر مشاهده کنید.
پادکست سریالی دیجیتال مارکتینگ املاک
برشی از دوره دیجیتال مارکتینگ املاک
برای شرکت در این دوره به صورت رایگان، اطلاعات خود را در فرم زیر وارد نمایید.
دست نگه دارید...
یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.
به شما پیشنهاد می‌کنیم دوره دیجیتال مارکتینگ املاک را مشاهده کنید.
دست نگه دارید...
یک پیشنهاد ویژه برای شما داریم.
به شما پیشنهاد می‌کنیم دوره وبیناری آموزش مشاوران املاک حرفه‌ای را مشاهده کنید.
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
Turpis dis amet adipiscing hac montes odio ac velit? Porta, non rhoncus vut, vel, et adipiscing magna pulvinar adipiscing est adipiscing urna. Dignissim rhoncus scelerisque pulvinar?
SUBSCRIBE TO NEWSLETTER
Turpis dis amet adipiscing hac montes odio ac velit? Porta, non rhoncus vut, vel, et adipiscing magna pulvinar adipiscing est adipiscing urna. Dignissim rhoncus scelerisque pulvinar?